Velikonoční pohádka od Ivana M. Jirouse

Doporučujeme, Recenze 22.3.2016

Velikonočních knížek je míň než málo. Proto, jakmile na mě v knihkupectví vykoukla tahle Jirousova, po pár minutách jsme spolu byly na cestě ke kase. A co na pohádku o tom, jak kohouti obarvili svět, řekl Prcek?

velikonocni-pohadka

Velikonoční pohádku o kohoutech, bouřce a duze napsal Ivan M. Jirous v base. Téměř na den přesně před 32 lety, na konci března 1984, když seděl ve Valdicích (oficiálně za výtržnictví, pravým důvodem bylo vydávání samizdatového časopisu Vokno). Šlo o jednu z pohádek, které psal do dopisů svým maličkým dcerám Františce a Martě, a z nichž později vznikla knížka Magor dětem – o té jsem psala tady.

velikonocni-pohadka_in_1

V této podobě, tedy samostatně, vydal Magorovu Velikonoční pohádku v roce 2011 Meander, a to v rámci umělecké edice Modrý slon.  „Je určená všem od 5 do 70,“ přibližuje nakladatelka Ivana Pecháčková, která tehdy ohledně ilustrací k Jirousovu textu oslovila výtvarníka a typografa Luboše Drtinu. „Drtina je náš kamarád a byl i Magorův, dohoda byla snadná. A Magůrek pak prohlásil, že tak krásnou knížku mu ještě nikdo neudělal.“ Jde o poslední Jirousovu knihu, jež vyšla za jeho života.

velikonocni-pohadka_in_4

Pohádku znám, na její výtvarné ztvárnění jsem si nejdřív musela zvyknout. Stejně jako pohádky jsou v Jirousově podání všechno možné, jen ne uhlazené, líbivé a tradiční, i Drtinovy ilustrace si jdou svou vlastní cestou. Ale netrvalo dlouho a definitivně si mě získaly na svou stranu. Vedle barevně dokonalé obálky sehrály velkou roli i žertovné nápisy, které Luboš Drtina tu a tam trousí – geniálním způsobem upozorňují kupříkladu na okraj hluboké jámy („Zde už tedy fakt bacha!“) či vchod do kurníku („Zvoňte!“) a v kombinaci s Magorovou poetikou tvoří ultravtipnou záležitost.

„Vyzkoušel jsem nejprve jemnější tužkovou kresbu kolorovanou pastelkou,“ vzpomíná ilustrátor. „Potom jsem se ale rozhodl pro tvrdou perovku. Která z variant je lepší vlastně nevím, možné jsou asi obě, tenkrát vyhrála grafičtější verze.“

velikonocni-pohadka_in_4_zoom

„Knížku jsem dělal s radostí. Věděl jsem, že Martin nebude do mé práce zasahovat,“ říká dále Drtina, který se z básníkem znal už z redakce časopisu Vokno. Tuhle příjemnou Jirousovu stránku znám. Ani dceři Martě, když před několika lety znovu ilustrovala pro nové vydání Magora dětem, do obrázků nekecal. V rozhovoru, který jsem s ním při té příležitosti dělala ve výčepu jedné ze smíchovských hospod, prohlásil, že on přece není ilustrátor a ať si to Marta udělá, jak bude chtít. A hádáte správně, o autorizaci toho rozhovoru neměl nejmenší zájem. Mávnul rukou. Dílem proto, že opravdu neměl ve zvyku mluvit druhým do práce, dílem asi i proto, že se nijak zvlášť neprožíval.

velikonocni-pohadka_pozor_kolor

„Ze všeho nejvíc pro mě Magor byl básníkem, a byl v tom zcela upřímný a jedinečný,“ podotýká Luboš Drtina. „Jako ,ideolog´undergroundu, manažer Plastiků a občansky statečný člověk udělal jistě spoustu užitečných věcí, ale v poezii byl nějak nejbezprostřednější, nejčistší. Několikrát zmiňoval požehnanou dobu, kdy končí opilost, ještě se nedostavila kocovina a pocity zmaru. V těch chvílích se mu prý nejvíce dařilo psaní.“

velikonocni-pohadka_in_5

Upřímně řečeno, bála jsem se, že se Prcek nechytne. Zbytečně. Celou pohádku vyslechl se zájmem a myslím, že ho opravdu zaujala. Jen podotkl, že se mu nelíbí zlá bouřka – ta ovšem hraje v příběhu nezbytnou roli záporáka a jaksi ji nelze vynechat. Schová totiž duhu na mrak pod hromadu krup, aby nepřekážela vládě bouřky nad šedivým světem. Ale když pak ten mrak nedopatřením převrhla, duha utekla a za pomoci několika kohoutů, kteří si v ní namáčeli ocasy, obarvila celý svět…

Drobná knížka se nám pohodlně vejde do batůžku sbaleného k tetě, ke které si o velikonočních prázdninách tradičně děláme výlet. Kdybyste si ji chtěli taky pořídit, není nic snazšího, než ještě rychle zabrousit do knihkupectví nebo na web Meandru. Stojí 170 korun. Ale pozor, taky existuje možnost, jak obohatit svou knihovnu o výtisk s podpisy obou autorů –  signovaná Velikonoční pohádka je totiž jednou z odměn právě probíhající crowdfundingové kampaně na Hithitu, jejímž cílem je podpořit vydání pohádkové knížky Pět domů Jirousovy dcery Marty.