Noc. Obrázkové příběhy

Recenze 20.8.2015

Čeští příznivci hledacích leporel Rotraut Susanne Berner se konečně dočkali. Vyšla Noc! Město, které jsme už poznali na jaře, v létě, na podzim a v zimě, nám teď bude vyprávět své příběhy odehrávající se po setmění.

Český rodič si sice mohl poměrně snadno koupit Noc v originále přes BookDepository, protože bez češtiny se v tomto případě lze snadno obejít. Jenže cena v přepočtu přes čtyři stokoruny není úplně přátelská, zvlášť když člověk ví, že nakladatelství Paseka umí tahle leporela za polovinu. Troufám si tvrdit, že Noc bude svou popularitou u českých čtenářů šlapat na paty velice úspěšnému Létu, o kterém jsem psala nedávno. A dost možná ho i překoná.

Noc, stejně jako Jaro, Léto, Podzim a Zima podněcuje děti i jejich rodiče k aktivnímu hledání, rozšiřuje slovní zásobu, učí dítě formulovat, hledat souvislosti. Malé, vtipné příběhy v leporelu obsažené si nepředčítáte, ale vlastně sami tvoříte. U Noci navíc vidím velký potenciál stát se v nejedné domácnosti součástí uspávacího rituálu.

Vlakové nádraží v noci zdaleka nespí.
Noční vlak se rozjíždí. Kam má asi namířeno?

„Němci knížkám, v nichž je množství situací a postav, říkají wimmelbücher. Hemživé knihy,“ vysvětluje Magdalena Hennerová, redaktorka nakladatelství Paseka. „Bývají hodně nepřehledné a jediným úkolem čtenáře je v nich hledat. Ale Bernerová zůstává přehledná a navíc pracuje s kontinuitou. Dítě i rodič se mají čeho chytit, mohou kooperovat. V tom spočívá její výjimečnost.“

Bernerová dokáže i v noci, kdy se na první pohled nic zajímavého neděje, rozehrát desítky příběhů a skečů. Tma navíc obsahuje nádech tajemna, které děti, včetně těch nejmenších, přitahuje jako magnet. Mimochodem, před několika týdny vyšlo v nakladatelství Svojtka leporelo s podobným námětem, Co se děje v noci. Jeho autoři oproti Bernerové totálně prokaučovali škálu možností, které noc skýtá. Leporelo působí dojmem, že už opravdu nevěděli, co vymyslet, a už na předposlední stránce přehupují noc k ránu, aby díky tomu získali další náměty. Bernerová žádnou berličku nepotřebuje. Její studnice nápadů se zdá v podstatě bezedná.

Situace, kterou v různých obměnách zažil každý knihomol.

Valí to na čtenáře i v prostředí vlahé letní noci tak, jak je zvyklý z předchozích leporel. Je vtipná, přelévá postavy z jedné strany na tu další, baví promyšlenými detaily… Na sprchujícího se mladíka zespoda vztekle bouchá smetákem ospalá teta Květa, máma se sklání nad postýlkou se spícím miminkem, otec upozorňuje synátora, že by toho čtení při baterce měl už opravdu nechat a zalehnout, zamilovaný páreček vyrazil na rande, hlemýždi zkoumají zahradní hadici a přes zahrady se plíží lupič…

Vtipný detail – za výlohou knihkupectví Noc od R.S. Bernerové.

„U leporel je důležité, aby oslovila i rodiče a prarodiče. Musí mít nějakou kvalitu navíc. A to Bernerová má,“ říká Magdalena Hennerová, která velkoformátová hledací leporela německé ilustrátorky před několika lety objevila v jednom brémském knihkupectví. Neváhala, na radu tamější knihkupkyně onen bestseller zakoupila a přivezla do Prahy. A když se ukázalo, že tehdejší šéfredaktor Paseky se vrátil z knižního veletrhu v Bologni rovněž s Bernerovou v kufru, bylo rozhodnuto: Paseka ji zkusí vydat. (Rozhodnutí se vyplatilo, právě probíhá dotisk Podzimu a Zimy.)

Nocování v knihovně, to je něco!

„Na posledním Knihexu mě zaujalo to, jak moc se tyhle knížky líbily dospělým. Ne že by je svým ratolestem přímo nutili, ale hodně je na ně upozorňovali,“ sděluje svou zkušenost šéfredaktor Paseky Jakub Sedláček. A vyzdvihuje ještě jednu specialitu, jíž v leporelech Rotraut Susanne Bernerové najdete: „Vychází ze sebevědomého prostředí, které se nebojí zapojit do toho dětem i národnostní menšiny. My tady na to nejsme ještě zvyklí, ale v Německu je to úplně přirozené a to se mi líbí.“

Ano, i v Noci se potkáte s Indem Santošem, mulatkou Helenou, a ohňostroj mezi jinými sleduje i muslimka, jež má na sobě abáju. V Německu už dlouhá léta žije mj. velmi silná turecká menšina, k níž patří i má dávná brieffreundin Zümrüt. Zatímco já jsem každé léto jezdívala na prázdniny k prarodičům na Moravu, ona mi posílala pohledy od babičky z Istanbulu. (Což mi připomíná, že #přijímám.)

Jak jste už asi pochopili, tohle leporelo opravdu doporučujeme. Hodně muziky za slušnou cenu. Dvojnásob to platí teď během prázdnin, kdy mají v e-shopu Paseky na všechno 30 % slevu. To znamená, že Noc aktuálně pořídíte za 174 korun místo obvyklých 249. Pražáci tomu mohou nasadit korunu ještě osobním vyzvednutím v kultovním knihkupectví Fišer v Kaprovce, a tak ušetřit na poštovném.