Vítejte ! [ Registrovat | Přihlášení Instagram

Mám tě ráda. Knížka pro všechny mámy

Doporučujeme, Recenze 9.6.2016

Znáte to. Zrovna když se to nejmíň hodí, ratolest začne brzdit patama, kabonit čelo, zlostně dupat nožkou nebo se s řevem válet po zemi. Některým matkám se vaří krev, ale navenek udrží dekorum, jiné vybuchnou a na potomka zakřičí (aby si to později vyčítaly), každopádně po sérii několika podobných incidentů všechny čekáme na konec dne jako na smilování. Protože pak si od toho raracha budeme moci na pár hodin odpočinout, abychom to zítra společně mohli zkusit znovu a lépe. A právě pro takové večery se ideálně hodí Mám tě ráda.

mam-te-rada

Mám tě ráda je koncentrovaná knižní lékárnička. Kouzelná pilulka na všechny bolístky, které jsme si během dne navzájem, ač neradi, udělali. Vlezte si k rarachovi na kraj postýlky, přivoňte si k čerstvě umytým vláskům a přečtěte mu o Adámkovi a jeho mamince, která mu prozrazuje jedno velké tajemství. Že ho má ráda, i když se zrovna nechová tak, jak by si představovala. I když se mu něco nedaří. I když se třeba vrátí domů celý od bláta. Že ho má ráda pořád. A napořád.

mam-te-rada_in

Mám tě ráda, v originále Mon Amour, se v domovské Francii po zásluze stalo bestsellerem. Astrid Desbordes začínala jako autorka populárně-naučných knih o náboženství a filozofii, kterou vystudovala. Jenže před několika lety se na ni obrátila její kamarádka, grafička a ilustrátorka Pauline Martin, a ukázala jí postavičku křečka, kterou právě nakreslila. Chtěla vědět, zda k němu Astrid nenapadá nějaký příběh. A vznikla první společná knížka, Úvahy osamělého křečka.

mam-te-rada_in_2

Mon Amour je třetí společný počin Astrid a Pauline. Kde se vzal nápad? „Jednoho dne večer mi moje dcera řekla: ,Dneska jsem ve škole zkazila písemku, mami, a bála jsem se, že mě kvůli tomu už nebudeš mít ráda.´ Pomyslela jsem si, že musím napsat něco o tom, jak ve skutečnosti funguje mateřská láska,“ vylíčila Astrid Desbordes v jednom z rozhovorů.

mam-te-rada_in_6

Střih, jsme na loňském mezinárodním veletrhu dětských knih v Bologni a nakladatelka Ivana Kocmanová se tu potkává se starými známými z francouzského nakladatelství Albin Michel. Díky této spolupráci už máme v knihovničkách česká vydání knížek Mouk a Bláznivý rok Pipy a Poma. „Do Mám tě ráda jsem se zamilovala hned, jak jsem si ji přečetla. Úplně mě dojala. Je to přesně styl, který mám ráda: naprosto jednoduché, poetické, ne patetické, v těch pár řádcích je úplně všechno, co cítím ke svým dětem,“ vzpomíná šéfka českého nakladatelství Axióma.

mam-te-rada_in_4

Hlavní hrdina se v originále jmenuje Archibald. V českém překladu, kterého se chopila sama Ivana Kocmanová, je to ale Adam. „Z Francie psali, že ostatní koeditoři si přejí dát chlapečkovi jiné jméno, což souviselo spíš s grafickou úpravou knihy, ale byl to také impuls k tomu, abych si udělala takový malý průzkum. A opravdu z něj české jméno vyšlo líp,“ vysvětluje nakladatelka a dodává, že její muž je shodou okolností také nositelem tohoto jména.

mam-te-rada_in_8

Mohlo by se zdát, že přeložit do češtiny pár vět je hračka. Ale právě v takovýchto případech tomu často bývá naopak, překladatel má minimum prostoru a věta přitom musí přesně sedět. „Francouzská verze je opravdu hodně přímočará, často se tam opakují stejné fráze, což ve francouzštině dobře funguje, ale v češtině by to bylo moc chudé. Takže jsem se snažila zachovat jednoduchost, ale trochu květnatěji,“ přibližuje Ivana Kocmanová. „Například dvoustránka, kde se Adam houpe na lustru, by doslova přeložená zněla asi: ,Mám tě ráda, když jsi spořádaný – nebo jak se patří-, a i když to tak není.´ Tak tady jsem hodně zaimprovizovala, protože mě napadl ten rým ,jak se patří – zlobíš za tři“, a takových případů tam bylo několik.“ V anglické verzi knížky, pojmenované I Love You Always, se kupříkladu s touto stránkou popasovali následovně: I love you when you behave and when your good behavior doesn´t last.

mam-te-rada_in_7

Já osobně třeba pozměňuji při předčítání text „Mám tě ráda, když na tebe myslím, i když na tebe zapomínám,“ protože nechci, aby si Prcek třeba myslel, že když jdu s tátou na večeři, ani po něm nevzdechnu. Není to pravda. Ale to je asi na každém, jak mu co sedí do pusy. Při předčítání tyhle individuální změny nijak nevadí, protože se stejně nad každou ilustrací zastavujeme a minimálně jednou další větou popisujeme, co se na ní odehrává.

mam-te-rada_in_5

Abych nezapomněla, skvělá zpráva na závěr – Astrid Desbordes s Pauline Martin nedávno stihly vydat volné pokračování, v němž se Archibald vypořádává s tím, že do rodiny přibyla malá sestřička. Myslím, že i když už tu pár knížek pro novopečené starší sourozence máme, jedna další a krásná by se rozhodně neztratila. Tak budeme doufat!

mam-te-rada_hadej-jak-moc-te-mam-rad

A ještě bych chtěla říct, že pokud stejně jako my doma už od loňska máte Hádej, jak moc tě mám rád, tvoří spolu s Mám tě ráda geniální rodičovský knižní duopack. Jednu předčítá táta, druhou máma… Minulý týden mi dokonce jeden předčítající tatínek vyprávěl, jak se synem nad Hádej, jak moc tě mám rád provádějí i všechny ty cviky – přesně jako táta zajíc a malý zajíček. Včetně stojky. To mě nadchlo. Ale řeknu vám, že zároveň jsem docela ráda, že Mám tě ráda je poněkud poklidnější a vystačím si se sezením na pelesti. Jen jestli Prcek nebude chtít zkoušet to houpání na lustru…