Pop-up leporela, která budou vaše děti milovat

Doporučujeme, Recenze, Vintage 4.9.2016

Prostorová leporela Rudolfa Lukeše plná zvířátek vznikla před dlouhými desetiletími. U nás ovšem letos vychází úplně poprvé. Proč? Protože jejich autor kdysi roztrhal přihlášku do KSČ. Ale teď jsou tady. A jsou nádherná.

lukes_all

Rudolf Lukeš byl původní profesí filmový architekt. Ale poté, co v roce 1948 odmítl vstoupit do komunistické strany, musel odejít z Barrandova a pracoval jako písmomalíř v Národním technickém muzeu. Když pak v 60. letech anonymně vyhrál soutěž, kterou vypsalo nakladatelství Artia, specializující na knihy pro zahraniční trh, vznikla tato leporela s prostorovými obrázky zvířat. Vyšla například ve Velké Británii, Německu, Francii, Itálii, Španělsku či v Asii. Leporela slavila takový úspěch, že Rudolf Lukeš byl i s manželkou pozván na zahájení londýnského knižního veletrhu. Na webu Albatrosu na tu výjimečnou chvíli vzpomíná Lukešova žena takto: „Když jsme doběhli ke stánku, královna tam už stála se svým doprovodem a prohlížela si jeho prostorová leporela. S úsměvem si s nimi pohrávala. Nakonec nás královna velmi laskavě pozvala na večeři do Buckinghamského paláce.“ Výtvarník měl při podobných příležitostech několik možností emigrovat, ale nikdy to neudělal. Doma měl děti a nedokázal si představit, že by kariéru upřednostnil před rodinou.

lukes_zebry

Nikdy ale nepřestal milovat architekturu a svou někdejší práci filmového architekta. Když ji nesměl dělat, nesmírně se trápil. Onemocněl, měl vysoký tlak a v roce 1970 dostal první mozkovou mrtvici, po které ochrnul na půl těla. Přesto se nevzdal a začal malovat levou rukou. Rudolf Lukeš zemřel v roce 1976, po druhé mozkové mrtvici.

lukes_had

„O existenci některých Lukešových leporel jsme věděli, ale impulsem k jejich vydání bylo setkání s Barborou Lukešovou, dcerou Rudolfa Lukeše, která nám umožnila nahlédnout do otcovy pozůstalosti a postupně ji začít zpracovávat,“ vysvětluje Petr Eliáš, šéfredaktor nakladatelství Albatros. „Vlastně tak trochu splácíme dluh.“ O vydání leporel se postaralo brněnské nakladatelství B4U Publishing, které spadá do skupiny Albatros Media a shodou okolností se, stejně jako kdysi Artia, zaměřuje na zahraniční trh.

lukes_krokodyl

„Knížky vychází v České republice i v zahraničí v podstatě zároveň, protože se vzhledem k technologické náročnosti tiskne a vyrábí několik jazykových verzí najednou,“ říká Petr Eliáš. Současně s tím českým proto vyjela z tiskárny také francouzská, britská, španělská, slovenská a čínská vydání, na podzim se dočkají i Švédové a Rusové. Je dobrým zvykem, že Albatros svá leporela tiskne v Grafobalu Skalica – to ovšem v tomto případě bohužel neplatí. „Nakladatelství B4U, dnes už sesterská značka Albatrosu, má kontakty na osvědčené čínské tiskaře, kteří disponují technologiemi a prostředky, které se jinde shánějí jen těžko. Klasická leporela tiskneme na Slovensku, tahle složitější v Číně,“ ozřejmuje Eliáš.

lukes_velbloudi

„Český text vznikal poměrně rychle – mezi potvrzením soutisku a odevzdáním dat do tiskárny bylo dost málo času,“ přibližuje šéfredaktor. Redakce přemýšlela, jaké texty by se k obrázkům Rudolfa Lukeše hodily, a nakonec oslovila Michala Černíka, který k nim napsal verše. Škoda toho spěchu – z mého pohledu textová stránka za tou vizuální trochu pokulhává. Je to kus od kusu. Některá básnička je doopravdy příjemná, jiná má v mých očích jisté rezervy.

Potkal osel oslíka:

„Kámo, poběžíme k řece!“

Oslík smutně zahýká:

„Můj provaz mě pustit nechce!“

lukes_osliVizuálně jsou leporela opravdu dokonalá. Okouzlilo mě vyobrazení obsažených zvířat na jejich zadních obálkách. I barvy hřbetů, přelévající se od hnědé přes oranžovou do červené… Vyrovnané v knihovničce vypadají skvěle.

lukes_back

Každopádně je dobrou zprávou, že v Albatrosu se chystají v téhle příjemné retrovlně pokračovat. Zanedlouho vyjde další knížka s obrázky Rudolfa Lukeše – sbírka básniček Pavla Žišky o úskalích dopravního provozu s názvem Já mám kolo, ty máš kolo. „Kromě Lukeše budou vycházet knihy s ilustracemi Vojtěcha Kubašty – prostorové pohádky, leporela a snad i revidovaná verze encyklopedie Už vím proč,“ prozrazuje Petr Eliáš. „A vedle toho samozřejmě množství dalších titulů – básně Ivana Blatného s ilustracemi Kamila Lhotáka a další.“

lukes_tygr

To dopoledne, kdy k nám prostorové knížky dorazily, byl Prcek zrovna ve školce. Po obědě jsme ho vyzvedli a jeli na výlet na Konopiště, tak jsem mu tajně jedno z leporel – Tygra – zabalila do batůžku. A vytáhla ho, když dítě začalo v autě klimbat (což není žádoucí, neb by se pak u nás doma konal mejdan do půl dvanácté v noci). Tygr zafungoval báječně! Prohlíželi jsme, zkoumali a předčítali až do konce cesty. A nejen o tygrovi – v každém z leporel na vás totiž kromě titulního vykouknou tři další trojrozměrná zvířata. Ostatně, celý název zmíněného leporela zní Tygr a jeho kamarádi.

A tím se dostávám k zásadnímu nedostatku. Řečeno Prckovými ústy: „Já chci ještě!“ Ony jsou totiž v každé knížce opravdu jen čtyři dvoustrany a na nich čtyři zvířátka, to není moc. Jenže jinak by zase byly knížky příliš silné a nedaly by se tak snadno sbalit do batůžku – třeba jako překvapení při delší cestě autem… Ještě že máme doma všechny čtyři díly! Jestli váháte, který pro začátek vybrat, tady si je můžete zběžně prohlédnout prostřednictvím krátkého videa, které natočil Albatros. Chcete-li vidět všechny stránky, doporučuji ještě tohle video přímo od B4U.

6 komentářů to “Pop-up leporela, která budou vaše děti milovat”

1. Presne tak – málo strán! :)))

2. To koukám! Tohle leporelo s tygrem jsem před pár lety koupila v antikvariátu – s čínskými znaky a ani by mě nenapadlo, že autorem může být Čech!