Vítejte ! [ Registrovat | Přihlášení Instagram

Dva domovy. Laskavý průvodce pro děti po rozchodu rodičů

Doporučujeme, Recenze 26.1.2017

Tohle není jen tak obyčejná knížka. Tohle je knížka pro děti těch, jejichž cesty se rozdělily. Je jich bohužel hodně. Rozvádí se polovina manželství. K tomu si přičtěte děti matek a otců, kteří se rozešli, aniž by se předtím vzali… Hlavní hrdina, malý Martin, ale nijak netrpí. Oba rodiče miluje a ví, že oni zase jeho. Jen prostě má svůj pokoj jak u maminky, tak i u táty.

dva-domovy_2

Střídavá péče je v současnosti u rozvodových soudů oblíbeným termínem. Mnozí dětští psychologové z ní sice nejsou úplně odvázaní a brblají cosi o dvou boudách a zmateném pejskovi, ale to nic nemění na tom, že dětí ve střídavé péči přibývá. Kéž by přibývalo i rodičů, kteří jsou schopni se na střídavé péči v klidu dohodnout a posléze ji i bez konfliktů praktikovat. A tato knížka může být nejen užitečným pomocníkem pro děti ve věku 3 – 6 let, ale také dobrým rádcem všem zainteresovaným dospělým.

dva-domovy_in_1

Dva domovy napsala Šárka Weberová – na webu knížky se představuje jako rodinná koučka, mentorka, průvodkyně životními změnami a máma Bruna a Mariannky. Ke zrodu knížky došlo souhrou několika okolností. „Můj syn má dva domovy, stejně jako dvě děti mého manžela. A také se mi do ruky dostala dětská knížka, která se tématu rozdělené rodiny dotýkala způsobem, se kterým jsem výrazně nesouhlasila,“ přibližuje autorka. „Když se pak objevila má kamarádka Iveta, redaktorka na volné noze, objevil se i způsob, jak na knize pracovat tak, abych to s tehdy půlročním miminkem zvládla v klidu.“

dva-domovy_in_2

Bilderbuch Dva domovy je sice Šárčinou prvotinou určenou dětem, ale ještě předtím spolu s manželem vydala knihu pro dospělé čtenáře: Láska bez pout. Obě vlastním nákladem, bez pomoci jakéhokoli ze zavedených nakladatelství. „První knihy jsme za půl roku prodali 4000 kusů,“ ozřejmuje Šárka Weberová důvody, proč necítila potřebu uchýlit se pod křídla velkého nakladatele. „Jsme s manželem mentoři a koučové, v oblasti vztahů působíme už několik let, sami jsme si produkovali vzdělávací programy, máme mnoho klientů, jejichž zájem jsme tušili předem,“ dodává s tím, že kniha jako Dva domovy tu podle jejího názoru naprosto chyběla. Takže bylo rozhodnuto.

dva-domovy_in_3

dva-domovy_in_4

Ilustrátorku Báru Buchalovou si autorka textu rovněž našla sama. „S Bárou jsme souzněly v tématu i osobně od první schůzky,“ vzpomíná Šárka Weberová. „Shodly jsme se na dětské hravosti a nevinnosti i jemnosti v doteku bolavých emocí. Byl to detailní proces, Bára sama přiznává, že tolik korektur obrázků, jako v knize Dva domovy, ještě nezažila.“

dva-domovy_in_9

„Rozpad rodiny může v dětech, ale i v dospělých zanechat různé šrámy, různě hluboká traumata,“ upozorňuje autorka, jež absolvovala několikaleté výcviky rodinných konstelací či semináře zaměřené na práci s dětmi s posttraumatickým stresem. „Velkou inspirací je mi například přístup Maggie Kline, americké terapeutky pracující metodou Somatic Experiencing a spoluautorky knihy Trauma očima dítěte, s níž jsem se měla možnost osobně setkat na jejím workshopu v Salzburku.“

dva-domovy_in_10

Mně se na knížce nesmírně líbí to, kolik lásky a pozitivní energie z ní k malému čtenáři proudí. Každou svou stránkou ho ujišťuje, že rozchod rodičů není tragédie. (Tragédie by byla vyrůstat v prostředí plném hádek a stresu.) A dospělým zas může „nenápadně“ ukázat, že po rozstěhování nemusí zákonitě následovat nepříjemné tahanice a vzájemné obviňování, ale že je pro všechny výhodnější zvolit vstřícný přístup a snažit se rozumně se domluvit.

dva-domovy_in_11

dva-domovy_in_12

A právě rodičům je určena poslední část knihy, v níž autorka shrnuje své tipy, jak dítěti žití ve střídavé péči co nejvíce usnadnit. Nachází-li se vaše rodina v situaci podobné té, kterou prožívá hlavní hrdina Martin se svou mámou a tátou, rozhodně knížku doporučuji. Může se stát nenásilným prostředkem, jak dítě seznámit s nově nastalou situací a pomoci mu překonat nezbytné změny. A stane se přátelským rádcem i vám, předčítajícím.

dva-domovy_in_13

dva-domovy_in_14Kéž by tuto knížku nikdo nepotřeboval. Ale bohužel nastávají v životě situace, kdy přijde nejen těm nejmenším, ale všem členům rodiny vhod. Takže díkybohu za to, že existuje. Koupit ji můžete tady.